wieza.org
Zaloguj się

Nibykonkursopisanie

Nibykonkursopisanie to artykuł pisany kolektywnie. Ma na celu zebranie w jednym miejscu rad różnych osób, co do pisania gier na Nibykonkurs. Jeśli czujesz się na siłach, możesz pomóc go tworzyć i dodać swoją radę lub poprawić błędy stylistyczne, językowe, gramatyczne, ortograficzne bądź interpunkcyjne. które zauważysz. Jeśli nie jesteś czegoś pewien zapytaj w komentarzach.

I najważniejsze – ten poradnik nie gwarantuje, że napiszesz dobrą grę. Natomiast na pewno znajdziesz tu dużo przydatnych rad które warto przeczytać, ale i tak większość zależy od tego czy się przyłożysz do pisania.

autorzy: Szabel (opisz: Szabel), Tomasz Kucza (opisz: Tomasz Kucza)

Czas

Nibykonkurs nie rozgrywa się co trzy dni. To impreza w stosunku do swej długości dość rzadka. Nibykonkurs trwa tydzień, a ostatnio zwyczajem stało się organizowanie go w odstępach około półrocznych (zauważono – jakże zadziwiający fakt – że rzadsze edycje powodują wzrost liczby prac). W ciągu wyznaczonego tygodnia trzeba napisać kompletną, ale niską objętościowo grę. W związku z tym trzeba dobrze zorganizować sobie czas – i o tym jest ten rozdział.

Dalej piszemy swoje porady dotyczące organizacji czasu i rozplanowania sobie pracy.

Hasła

2 z 3. Pisząc grę na Nibykonkurs musisz nawiązać do co najmniej dwóch z trzech wylosowanych w danej edycji haseł. To, do których nawiąże twoja gra, i w jaki sposób to zrobi jest kluczowym dla Nibykonkursopisania elementem. Proste skojarzenia mogą być łatwiejsze do wykorzystania, ale z drugiej strony – wtórne. Z kolei przesadna ekwilibrystyka skojarzeniowa może spowodować, że gra będzie przekombinowana.

- Porady kojarzenia dotyczące haseł tych właśnie znajdziesz tu – rzekł mistrz Yoda do młodego autorkowca.

Dalej piszemy swoje porady dotyczące łączenia ze sobą haseł.

Rozpiska skojarzeń

Jest to prosty sposób na to, by sobie pomóc z uformowaniem głównego konceptu na grę. Wypisz na kartce hasła wylosowane w danej edycji – nieważne jak, byle by ci było wygodnie. Następnie powypisuj jakie masz skojarzenia z danymi słowami (muszą być jakoś powiązane graficznie z hasłem od którego pochodzą). Ja lubię to wypisywać w formie „pseudotabelki” – wypisuję poziomo hasła, a pod nimi – listy skojarzeń.

Przykładowo:

  • dom – budynek, kryjówka, bezpieczne miejsce;
  • nienawiść – konflikt, silne emocje, szał, żądza krwi, zemsta;
  • Pan Kleks – bajki, marzenia, dzieciństwo, mądrość.

Taka rozpiska powinna ci ułatwić wpadnięcie na jakiś ogólny pomysł (a nawet kilka) na grę – gdy masz wypisany spory zbiór, łatwiej zauważyć jakąś korelację. Przykłady? Proszę bardzo (odnoszę się do powyższych skojarzeń):

Hasła

nienawiść(żądza krwi/zemsta), dom(kryjówka) Pan Kleks(bajka), dom nienawiść, dom (bezpieczne miejsce)
O czym gra Gra o grupie wampirach i życiu, jakie toczą nocą we wspólnych kryjówkach. Gra o grupie dzieci, które przez drzwi w tajemniczym domu trafiają do krainy baśni. Gra o ludziach którzy ukrywają się w zamkniętym miejscu z powodu jakichś prześladowań.

Zauważcie, że pomysły czasem wyjdą dość podobne (w przykładzie – gra o wampirach i ukrywających się ludziach), ale taki już urok tej metody, trzeba umieć wybrać najlepszy pomysł – nawet gdy są podobne.

Pomysły

Dobry koncept na grę wynika z odpowiedniego połączenia haseł. Natomiast sam ogólny koncept raczej nie wystarczy ci na kompletną grę – wyjątek to np. Świątynia Zagłady (opisz: Świątynia Zagłady) z 8 Edycji (opisz: Nibykonkurs 8), ale raczej mało prawdopodobne jest wpadnięcie na tego typu koncept. Dlatego zazwyczaj trzeba go uzupełnić zestawem innych elementów. Te elementy będą się wyłaniać, gdy będziesz rozmyślał nad grą, a rozdział jest o tym, jak wspomóc swą kreatywność (nie, trawka ani LSD nie są polecane :P ) i dokonać selekcji.

Dalej piszemy swoje porady dotyczące tego co zrobić z luźno latającymi nam nad pustą łepetyną pomysłami lub pobudźić ich pojawianie sie. ;P

Wykąp się

Może to dla niektórych zabrzmieć dziwnie, ale żeby pobudzić się do myślenia dobrze jest się wykąpać. Napuść ciepłej lub gorącej wody do wanny(jeśli masz przysznic nie zastosujesz raczej tej metody), jeśli lubisz – nalej płynu do kąpieli jakiejś soli czy czegoś takiego. Zrelaksuj się, nie staraj się myślec o grze – pozwól myślom krążyć, aż wreszcie same skupią się na grze. Niemal na pewno przyjdzie ci do głowy dobry pomysł lub kilka.

Inne metody pobudzenia kreatywności

Możesz też przełączyć się w tryb wymyślania wykorsztsując odpowiednio dobraną muzykę na poziomie głośności zbliżonym do progu, w którym zaczyna przeszkadzać, ciemny pokój czy spacerek tam i z powrotem w celu zebrania myśli. Pomaga także wyobrażanie sobie poszczególnych elementów – na przykład wizualizowanie jak wygląda stolica tworzonego imperium.

Spisywanie

Jeśli masz już kompletną ideę, możesz zacząć spisywać i wykańczać grę. Rozdział ten wbrew tytułowi będzie właśnie na tym wykańczaniu się skupiał – w końcu spisać pomysły dość łatwo, a skład, korekta i poszukiwanie grafik, to już nie w kij dmuchał. Oczywiście co do spisywania i umiejętności językowych też kapkę będzie, ale to jest bardzo obszerny temat, więc w tej kwestii licz raczej na linki, a nie sążniste porady – life is brutal, nie można mieć wszystkiego etc.

Ilustracje bez ilustratorów?

Znalezienie w ciągu tygodnia kogoś chętnego do opatrzenia naszego nieszczęsnego podręcznika na Nibykonkurs wspaniałymi grafikami na pewno nie będzie proste – chyba że ktoś ma szczęście lub szczególne znajomości. Dlatego warto poszukać alternatywnych sposobów.
Z pomocą przychodzi świetny wynalazek, który nazywa się Creative Commons. Ilustracje na tych licencjach, a także z domeny publicznej (public domain) i innych podobnych, można wykorzystać w naszej grze, a nawet (zależnie od odmiany licencji) przerobić. Nie można jednak zapomnieć, że w przypadku CC trzeba często podać autora i odnośnik do licencji.
Jednak gdzie znaleźć rysunki i zdjęcia na otwartych licencjach? Poszukać na Google albo jakieś stronie z grafikami. Koniecznie też zerknąć (po ilustracje) na:

  • http://opencliparts.org – zbiór wolnych (od wolności) klipartów.
  • Ciężko jednak zaleźć zdjęcie, które będzie dobrą ilustracją – a zdjęć właśnie jest najwięcej dostępnych – dlatego czasem będziemy zmuszeni zrobić jakieś przeróbki. Do tego celu najlepiej zaopatrzyć się w zestaw narzędzi:
    • http://gimp.org – edytor graficzny, pozwoli przerobić zdjęcia w rozmaity sposób, polecam przejrzeć tutoriale,
    • http://inkscape.org – program do grafiki wektorowej, przyda się także do projektu okładki, czy jakichś ozdobnych napisów oraz do przerabiania grafik SVG.

Dalej piszemy swoje porady dotyczące spisywania i „wymuskiwania”(szukania grafik, korekty i składu) gry.

Nie krępuj się, uzupełnij artykuł, jak widać nie jest skończony! W tym celu zaloguj się i kliknij edytuj pod artykułem.

informacje

Dyskusja (0)

Losowe

Drobniaki: Drobniaki to autorski system RPG inspirowany dziełem "Dywan" Terry'ego Pratchett'a, jak i "Wolni Ciutludzie" tegoż autora - Kiedy masz niewiele ponad cal wzrostu, spora rezydencja jest dla ciebie całym światem.
Okiem VoodooOkiem Voodoo: Okiem Voodoo to gra RPG oparta o hasła Voodoo i Hellblazer z 14 [[Nibykonkurs|Nibykonkursu]]. Gracze wcielają się w role ożywionych przez szamanów laleczek voodoo, które wykonują różne misje, starając się unikać Johna, które pojawienie się powoduje ustanie magii ożywiajacej kukiełki. Mechanika je...

Powiązane wpisy

  1. Nibykonkurs: Zasady Zasady Nibykonkursu są zaskakująco proste. Są to bardziej stawiane autorom...

Ostatnie zmiany

Brak zmian.

Ostatnio zmienione

  • Oneiros: Karty Wyobraźni : Narracyjno-karciana gra fabularna w świecie Twoich snów.
  • Armie Apokalipsy : Rozgrywająca się w przededniu Apokalipsy gra akcji o zmaganiach zesłanych na świat aniołów.
  • Charakternik: Magią i M... : heroiczne dark fantasy
  • Mythai RPG : Świat i systemy gier fabularnych
  • Zły: Władza, Moc, Nieśm... : nietypowa gra fabularna we współczesności
  • Głębia Przestrzeni